Tiedote 2 ja taloyhtiön käsittämättömät kustannukset

AsOyMechelinkuluja2Viime vuosina As Oy Mechelinin hallitus on järjestänyt yhtiökokouksen viime tingassa juuri ennen juhannusta, mutta nyt kokous järjestetään toukokuun lopussa.

Hallitukset pyynnöt ovat kuitenkin samat kuin viime vuosina. Osakkailta halutaan taas rutkasti lisää rahaa ja vielä lisää rahaa ja tämän rahan käyttöön halutaan taas täysin vapaat kädet.

Hallitus haluaa edelleen valtuuksia uuden lainan ottoon vaikka remontit piti olla jo tehty ja maksettu. Aikoinaan vakavarainen yhtiö onkin velkaannutettu äärimmilleen muutamassa vuodessa. Mutta mikään ei näytä riittävän.

Hallitus halusi aikaisemmin valtuudet ottaa maksimissaan 200 000 euron julkisivuremonttiin. Ja tietenkin valtuudet saatuaan se nosti koko tuon maksimimäärän ja käytti sen kokonaan. Nyt hallitus kuitenkin esittää, ettei edes tuo maksimimääräkään riitä vaan se haluaa nostaa sitä edelleen 330 000 euroon. Perin kummallista ottaen huomioon, että remontti on tehty ja urakkasummakin pitäisi olla maksettu. Nyt kuitenkin hallitus tarvitsee siihen vielä 130 000 euroa lisää rahaa.

Vastaavasti märkätilaremontista onkin tulossa taas kalliimpi.  Hallitus on nimittäin nyt valmis sovittelemaan urakoitsijan kanssa riitaa myöhästymissakosta, vaikka aikaisemmin hallitus katsoi, ettei urakoitsijan vaateilla pitänyt olla mitään perusteita. Tähän vuorostaan hallitus tarvitsee 116 000 euroa lisää lainaa.

Lisäksi hallitus on nostamassa uudestaan jo käräjäoikeudessa häviämäänsä oikeusjuttua suojellakseen yhtiön edun vastaisesti vuoden 2011 hallituksen jäsenten henkilökohtaista vastuuvapautta. Talolle tästä henkilökohtaisen vastuuvapauden suojelusyrityksestä on tulossa usean kymmenen tuhannen lasku.

HallintokulutSamalla yhtiössä hallintokulut ovat kasvaneet räjähdysmäisesti vuodesta 2010 lähtien ollen nyt 70 759 euroa!!! Summa on noin kaksi kertaa suurempi kuin talon lämmityskustannukset!

Vielä 2009 lämmityskustannukset, jotka ovat nousseet vain hieman, olivat yli kaksi kertaa suuremmat kuin hallintokulut. Kun tähän lisätään vielä huoltokuluja 36 832 euroa niin huomataan, että kaikki talon varsinaiset hoitovastiketuotot kuluvat hallintoon ja huoltoon, siis lähinnä isännöitsijälle ja huoltofirmalle. Ihmeellistä ottaen huomioon ettei taloa ole juuri muuten ”huollettu” suurten remonttien ollessa käynnissä.

korjauskulutKun remonttikierteessä olevan talon  korjauskulut on laskettu sadoissa tuhansissa ja miljoonissa on yhtäkkiä muutkin kulutkin nousseet ronskisti vaikka juuri yleisestä talon huollosta ja siisteydestä on remonttien aikana tingitty,

20150517_122428

20150517_122442Jätekulut

Vastaavasti jatkuvasti ylikuormitettuja ja tyhjentämättömiä roskiksia katsoessa ihmettelee miksi myös jätehuollon kulut ovat voineet lähes kaksinkertaistua.

Olemme jälleen yrittäneet herättää talon osakkaita ymmärtämään minkälaista rahanmenoa Asunto-osakeyhtiö Mechelinissä nyt tapahtuu tällä toisella tiedotteella.

Tiedote_2_Mechelin_2015